Κατανάλωση καυσίμου στο Παραμοτερ.

Κατά την πτηση με το παραμοτερ υπαρχουν δυο(2) παραγοντες που μας ενδιαφερουν για την καταναλωση καυσιμου .
1) Τα λιτρα ανα ωρα(lt/hr) ή αλλιώς αντοχη-διάρκεια καυσιμου, και
2) Τα λιτρα ανα χιλιομετρα(lt/km) ή αλλιως καλυπτόμενη αποσταση.
Μπορει να φαινονται ιδια σαν μεγεθη αλλα είναι τελείως διαφορετικα, και το καθενα απαιτεί την δικη του τακτική.

1)Αντοχή-διάρκεια καυσιμου(lt/hr).
Ένα τυπικο παραδειγμα της διάρκειας του καυσιμου είναι όταν ενας πιλοτος παραμοτερ απογειωνεται πριν από τον φιλο του και επιθυμει να παρει υψος περιμενοντας τον να απογειωθει και να αρχισουν μαζι την πορεια που εχουν συμφωνησει. Επιθυμει να καταναλώσει οσο γινεται λιγοτερα καυσιμα περιμενοντας τον φιλο του ψηλα.
Ένα άλλο παραδειγμα είναι όταν ενας πιλοτος παραμοτερ επιθυμει να κανει μια πτηση πανω από μια περιοχη και να διαρκεσει οσο γινεται περισσοτερο. Δεν εχει προθεσει να παει καπου αλλου.

2)Καλυπτόμενη αποσταση(lt/km).
Στην κατανόηση του δευτερου παραγοντα , ένα σεναριο είναι όταν μια ομαδα από πιλοτους παραμοτερ απογειωνονται από ένα σημειο, πετωντας πανω από μια ακτη και εχουν ως προορισμό τους ένα εστιατοριο για να φανε ή για καφε. Αυτούς τους νοιάζει να καλυψουν μια αποσταση με οσο το δυνατον λιγοτερα καυσιμα αλλα και να εχουν αποθεματα καυσιμου για να μπορεσουν να γυρίσουν από το εστιατοριο, πισω στο σημειο από οπου απογειωθηκαν.

Ναι καλα ολα αυτά αλλα τι γινεται με την τακτικη που απαιτεί το καθενα???

Πρωτα από όλα θα πρεπει να εχουμε στο νου μας ότι όλα τα ακροβατικα, τα wings over,τα spiral,η παρατεταμενη αποκτηση υψους κτλ. αυξανουν δραματικα την καταναλωση καυσιμου στο παραμοτερ.Υποθετουμε ότι ενας πιλοτος εχει φτασει στο επιθυμητό υψος πτησης και διατηρεί ευθεια πορεια χωρις σκαμπανεβάσματα, παρα μονο με τις απαραίτητες ρυθμίσεις στην αλλαγη της κατευθυνσης που απαιτούνται.

Η διάρκεια του καυσιμου είναι συνηθως ένα συνδιασμος της πτερυγας που πετάμε, με καταλληλη ρυθμιση των trim,και τις μικροτερης κατανάλωσης καυσιμου που απαιτηται για πτηση χωρις σκαμπανεβασματα. Αυτο επιτυγχάνεται ευκολα. Σε τι στροφες βρίσκεται ο κινητηρας όταν ταξιδεύετε(σε ευθεια πορεια)…κάθε αυξηση των στροφων αυτων μειωνει την διαρκεια του καυσιμου.
Στις περισσότερες πτερυγες η καλύτερη διάρκεια καυσιμου επιτυγχάνεται όταν πεταμε χωρις να ασκουμε πιεση στα φρενα και χωρις κα πατάμε επιτάχυνση.
Στις πτερυγες που εχουν ρυθμιση των trim αυτό επιτυγχανεται συνηθως όταν τα trim βρισκονται στην αργη(slow) θεση.
Βεβαια σε μερικες πτερυγες αυτό επιτυνχανεται όταν τα trim βρισκονται στη νεκρη(neutral -0-)θεση.Ετσι θα πρεπει να ενημερωνόμαστε από τον κατασκευαστή της κάθε πτερυγας για το που είναι η καλυτερη ρυθμιση των trim.
Για να καθορισουμε στην πτερυγα μας την καλυτερη δυνατή ταχητητα σε σχεση με την διαρκεια του καυσιμου, δεν χρειαζόμαστε οργανο μετρησης του αερα, αλλα ένα ακριβες αλτιμετρο ή ακομα καλυτερα ένα Vario.

Ποσο μακρια μπορουμε να παμε???
Ποσο μακρια μπορουμε να πεταξουμε με οσο γινεται λιγοτερα καυσιμα???
Είναι το ιδιο με αυτό που λεμε “ποσο καυσιμο θα καταναλώσω για να παω από ένα σημειο σε καποιο άλλο”???

Η πτερυγα μας είναι από την κατασκευη της αργη, καθυστερεί στον αερα, δεν τον τρυπα ευκολα σε σχεση παντα με άλλες σταθερες πτερυγες. Αυτή η καθυστέρηση εχει σαν αποτελεσμα η πτερυγα να παραμένει πισω από τον πιλοτο/μοτερ όταν αυτό λειτουργεί. Ετσι ένα μεγαλο ποσοστο από την ωθηση της μηχανης μας δινεται για να υπερνικήσει αυτην την καθυστέρηση της πτερυγας μας.
Μπορουμε να την μειωσουμε πατωντας επιτάχυνση ή ανοίγοντας τα trim σε οσες διαθετουν. Η πτερυγα με αυτόν τον τροπο αυξάνει ταχητητα αλλα απαιτείται περισσότερη ωθηση από την μηχανη για να μην χασουμε υψος.
Βασικα οσο αυξανεται η ταχυτητα της πτερυγας, τοσο περισσοτερο γκαζι πρεπει να πατησουμε για να εχουμε σταθερη πορεια.
Αν και καλυπτουμε περισσοτερη αποσταση, χρησιμοποιούμε περισσοτερα καυσιμα, λογω της αυξημενης ωθησης που απαιτείται από το μοτερ μας για να μην χασουμε υψος.

Άπνοια:
Στην απνοια, η καλύτερη οικονομια καυσιμου βρισκεται στο 60% της επιτάχυνσης του φτερου, δηλαδή πατωντας την επιταχυνση όχι πληρες αλλα περιπου λιγο πανω από την μεση της διαδρομης της,περιπου στο 60% αυτης.
Αυτό βεβαια θα ηταν κουραστικό γιατι τα ποδια μας δεν θα ηταν τεντωμένα. Ετσι πολλοι έμπειροι πιλοτοι εχουν επιτάχυνση η οποια εχει δυο βαθμιδες, ετσι ώστε το πρώτο σκαλι να είναι για πληρης ανάπτυξη της επιταχηνσης και το δευτερο για το 60% αυτης με τα ποδια τεντωμένα.
Από την άλλη πάλη μερια υπαρχουν τα τριμ σε πολλα αλεξιπτωτα τελευταιας γενιας με τα οποια μπορουμε να ρυθμισουμε την ταχητητα οπου εμεις θελουμε.Ακομη χρησιμεύουν και για την εξάλειψη της ροπης που δημιουργείτε από την περιστροφή της προπελας.
Τα αλεξίπτωτα που συνδυάζουν και τα δυο μαζί, τριμ και επιταχυνση, εχουν μεγαλυτερο ευρος ταχυτήτων.

Πετώντας στον αερα:
Είναι ευκολο να απεικονίσουμε την πτηση μας μεσα στον φρέσκο κατά μέτωπο αερα. Το εδαφος κινείται αργα και μπορει να καψουμε όλα μας τα καυσιμα χωρις να εχουμε φτασει στον προορισμο μας.
Οσο πιο μεγαλη ενταση εχει ο κατά μετωπο αερας τοσο πιο γρήγορα θα πρεπει να πετα η πτερυγα μας μεσα σε αυτόν,πατωντας επιταχυνση, για να μπορει να προχωρά, και τοσο πιο μεγαλη θα πρεπει να είναι η δυναμη του κινητηρα μας για να μας κρατα σε ένα υψος.
Οσο φυσά μετωπικος αερας με μεγαλη ενταση υπαρχει περιορισμος στο ποσο μακρια μπορουμε να παμε με το παραμοτερ μας, καθως πατώντας την επιτάχυνση καίμε παραπανω καυσιμα με αποτελεσμα να μην φτανουμε το στοχο μας.

Ελεύθερη δύναμη του αερα:
Από την άλλη μερια, πετώντας ουρια εχουμε την ελευθερη δυναμη του αερα με το μερος μας, στο να φτασουμε τον προορισμο μας.
Αφηνουμε την επιτάχυνση, αφηνουμε τα φρενα, κρατω τις στροφες του κινητηρα μου χαμηλα, τοσο οσο να εχω μια ευθεια πορεια και χαλαρωνω, αφήνοντας τον αερα να με σπρώξει.

Cross Country:
Όταν καλύπτουμε μεγαλες αποστασεις με ουριο ανεμο, εξεταζουμε και το ενδεχομενο της επιστροφης στο σημειο από οπου απογειωθήκαμε.
Σχεδιαζουμε να επιστρεψουμε πισω με κατά μετωπο αερα??
Εχουμε αρκετα καυσιμα και χρονο πριν νυχτώσει??
Μπορουμε να ανεφοριασουμε κατά την πορεια μας??
Εχουμε αρκετο λαδι για το καυσιμο??
Μπορουμε να προσγειωθουμε κοντα σε βενζιναδικο, για ανεφοδιασμο, και με ασφαλεια να απογειωθουμε ξανα??
Πιθανως να αυξηθει η ενταση του αερα.
Ισως προγραμματίζουμε να επιστρεψουμε από το δρομο. Εχουμε όμως οδηγό και ασυρματο για επικοινωνία?? Εχουμε κινητο τηλέφωνο?? Εχουμε χαρτη ή GPS για να καθορισουμε το σημειο προσγειωσης μας?? Είναι γνώριμη η περιοχη στον οδηγο μας??
Ολες αυτές οι εικασίες θα πρεπει να εξετασθούν πριν αποφασισουμε να κανουμε πορεία Cross Country πετώντας ουρια.
Ακομη θα πρεπει να σχεδιασουμε και να πληροφορηθούμε για τις καιρικες συνθηκες και να περιμενουμε τις καταλληλες για την πτήση μας.

Μεχρι τωρα εχω αναφερθει στην ταχύτητα πτησης και την οικονομια καυσιμου. Υπαρχουν πολλοι ακομη παραγοντες και πολλα τρικ για να παρατείνουμε την διάρκεια πτησης μας και την αποσταση αυτης.

Πετώντας σαν πουλι:
Οι πεπειραμένοι πιλότοι παραμοτερ θα αναζητησουν και θα παίξουν με τα θερμικα για να κερδισουν υψος, σβήνοντας την μηχανη και εξοικονομώντας καύσιμο.
Γλιστρώντας από θερμικο σε θερμικο με το μοτερ σβηστο ή στο ρελαντι, μπορουμε να παρατείνουμε το χρονο πτησης μας, αλλα πολλές φορες μας παρεκτρέπουν από την προγραμματισμένη μας πορεια.

Η μεγαλύτερη είναι καλύτερη?? Ετσι λενε…
Οι μεγαλύτερες σε διαμετρο προπελες είναι πιο αποδοτικότερες στον προωθητήρα μας που λεγεται παραμοτερ.
Ο πιλοτος, η μηχανη, η δεξαμενη καυσιμου ολα αυτά εμποδιζουν την προπελα μας να διώξει αερα και να μας προωθηση μεσα στον καθαρο αερα.
Για να παραχθεί αρκετη ώθηση ετσι ώστε να επιτευχθει ευθεία πορεια για μια δεδομενη ταχυτητα πτερυγας, μια μεγαλυτερη σε διαμετρο προπελα χρειαζεται λιγοτερες στροφες, αρα λιγοτερο γκαζι απαιτητει, με αποτελεσμα να καιμε λιγοτερα καυσιμα.

Οι μικρότερες είναι επισης καλες.
Οι μικρότερες σε κυβισμό μηχανες είναι τις περισσότερες φορες πιο οικονομικές από τις μεγαλυτερες σε κυβισμο.
Εάν οι οικονομια καυσιμου είναι πιο σημαντικη σε εσας από την μεγαλυτερη δυναμη ή θορυβο που παρουσιαζουν οι μεγαλυτεροι κινητηρες τοτε οι μικροτερες μηχανες είναι μονοδρομος.
Όλα τα ρεκορ αποστασης εχουν πραγματοποιηθεί με μικρου κυβισμου κινητηρες.

Συμπεραινουμε ότι η κατανάλωση καυσιμου στο παραμοτερ είναι ένας παραγοντας που όταν ξερουμε να τον χρησιμοποιούμε σωστα μπορουμε να γλιτωσουμε χρηματα, να παρατείνουμε την διαρκεια πτησης και να καλυψουμε μεγαλυτερη αποσταση.
Χρειαζεται όμως εξασκηση και καλη γνωση του κινητηρα μας και του στοιχείου που μας περιβάλει κατά την πτηση μας τον φρεσκο καθαρο αερα.
Ελπιζω να μην σας κουρασα με το αρθρο και να αποκτησατε κατι θετικο από αυτό.
Καλες προσγειωσεις.

Άρθρο: Δημήτρης Μπατάνης

Advertisements

Posted on Μαρτίου 12, 2012, in Τεχνικα and tagged , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: